22.11.2017

Asiakas häiritsee Futur-Sähkön työtä

Huom. Myöhemmin projektissa hommat sujuivat erinomaisesti, josta jo vähän lisää esim. täällä. Futur-Sähkö siis kantoi loistavasti vastuunsa asiakkaan tyytyväisyydestä ja siitä täytyy aina nostaa toimittajille hattua.

Kirjoituksen otsikosta on revitty tämän projektin viimeaikoina enemmän huumoria kuin mistään muusta yksittäisestä asiasta. Meille B2B asiakasrajapinnassa olleille asiakas on numero 1 jota yritetään miellyttää parhaalla mahdollisella tavalla, olipa asiakas sitten kuinka oikeassa tai väärässä hyvänsä. Asiakkaalle viestitään kunnioittavasti, lupaukset pidetään ja asiakasta ei rasiteta omilla murheilla.

Futur-Sähkön valinnasta toimittajaksi voi lukea täältä ja täältä. Myyntivaiheessa annetusta mielikuvasta sekä kyseenalaisesta asiakasasenteesta alko lopultai palaa käämit muutama viikko sitten, jossa maininta täällä. Homma on saanut olla eskaloitumatta, koska hommat ja tekeminen työmaalla ovat sujuneet hyvin. Mitään kummempia tai suurempia mokia ei ole onneksi sattunut. Meidän tapana ei ole toimittajia valvoa ja vahtia, jos hommat sujuvat, joten vaikea tietysti arvioida näitä juttuja tarkemmin.

Lopulta toimittajaksemme valittu Futur ei ollut todellakaan LVISA-porukan halvin tarjoaja. Tälle kalliimmalle hinnalle saimme perusteluita, jotka olivat meille tärkeitä: Ensiluokkainen palvelu, kokonaistehokkuus, laatu ja kokonaispalvelu.  Lisäksi työnjohdollisesti hommaan luvattiin hinnan ansiosta panostaa "ihan eri tavalla".

Homma lähti luisumaan jo ihan alussa, kun LVISA suunnittelussa emme saaneet kokonaisvaltaista suunnittelumateriaalia urakan kilpailutukseen ja kilpailutusta ei siksi voinut tehdä niin hyvin kuin olisimme halunneet.  Jos suunnittelu olisi kuitenkin reklamoinnimme jälkeen tehty, sen päivittämisestä toteutuneen mukaiseksi olisi tullut lisäkuluja projektissa myöhemmin. Tämä ei vastannut meidän myyntivaiheen mielikuvaa asiasta, koska kokonaisvaltaisen LVISA-suunnittelukokonaisuuden ostimme.

Vastaavasti tämän jälkeen jouduimme kyselemään useita kertoja projektissa puuttuvien ja myöhässä olevien kuvien perään. Myös projektin aikataulu venyi pariin otteeseen, kun jo viikkoja aiemmin sovitut LVISA-asennuspäivät eivät toteutuneet.  Myyntivaiheessa sovittu budjettiseuranta/ennustetaulukko on jäänyt myös täysin tekemättä ja ilmeisesti budjettikin olisi ylittymässä.

Toimittaja on myös indikoinut vahvasti, että haluaa työskennellä työmaalla vain muiden ammattilaisten kuten timpureiden tai mestareiden kanssa. Meille omatoimirakentajille tämä on tietysti haastava tilanne varsinkin, jos paikallaoloa tontilla pidetään työtä häiritsevänä vahtimisena positiivisista auttamisaikeista huolimatta.

Ehkä suurimpana yksittäisenä ongelmana oli yhteistyöongelmat sisustussuunnittelija Marikan kanssa, joka on ollut meille tärkeä tuki läpi koko projektin. Marika joutui pitkin kesää ja syksyä kyselemään useita kertoja haluamiensa tietojen perään - ja lopulta koko homma päätyi siihen, että jouduimme itse kirjoittamaan tarjouspyyntölistan valaisimista vastoin sovittua.

Valaistusasia oli oikeastaan viimeinen niitti sille, että asia nostettiin pöydälle. Samalla aloitettiin varmuudeksi keskustelu projektin (tai jatkokehitys&ylläpidon) siirrosta kilpailijoille, jos tarve sille lopulta tulee. Kuluttajan kannalta KNX- ja taloautomaatioon haksahtaneille viimeaikoina on tapahtunut loistavaa kehitystä. Pirkanmaalta ja Tampereelta alkaa löytyä jo useita toimittajia, joten kilpailu toivottavasti tulee ohjaamaan vahvemmin yritysten toimintaa ja asiakaspalvelua:
Kattavan listan toimijoista löytää helposti osoitteesta http://www.knx.fi.

Koko hommasta tulee eniten mieleen haasteet Kontion kanssa projektin alkumetreillä. Kun tuon kirjoituksen luki nyt uudelleen, niin voisin kirjoittaa kaikki samat asiat tähän alle. Tyytymättömän asiakkaan edessä toimittajan pahin virhe on selittely tai muiden osoittelu, olipa se kuinka oikeutettua tahansa. Asiakasta tulee kohdella aina vilpittömin ja positiivisin aikein. Siinä punnitaan tuon kirjoituksen tärkein kohta, arvostus.

Liittyen vielä tuohon kirjoitukseen, Kontio paransi toimintaa kuin sika juoksua - ja sen jälkeen Kontion yhteistyöstä on ollut vain ja ainoastaan positiivista sanottavaa ja Kontiota voi suositella kaikille hirsirakentajille!

Nyt toivomme hartaasti samaa myös LVISA kokonaisuuden osalta, että pääsemme kirjoittelemaan taas ylistäviä ja kehuvia kommentteja - Ne kun tuovat kaikille paljon energiaa, toisin kuin valittaminen. Saapa nähdä tarttuuko tämä toimittaja haasteeseemme myyntivaiheessa luvatun toimitustavan toteuttamisesta.

Huom. Myöhemmin projektissa hommat sujuivat erinomaisesti, josta jo vähän lisää esim. täällä. Futur-Sähkö siis kantoi loistavasti vastuunsa asiakkaan tyytyväisyydestä ja siitä täytyy aina nostaa toimittajille hattua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti