16.3.2017

Maatyöt ja pohjien teko sekä kertomus oravasta kun maa on jäässä

Routa ja Pieni kovahampainen orava 

Kaikki tuntevat tarinan hampaattomasta oravasta kun käpy ja maat ovat jäässä! Tunteet meinasivat olla samaa luokkaa kun tarkastelimme pressun alla olevaa maata ennen pohjien rakennuksen aloittamista tontilla. Tontti oli nimittäin joiltain osin hiukan jäässä ja lumen peitossa! Jää pohjaan on muodostunut sen takia, että tontti päätettiin kuoria ja louhia aiemmin syksyllä Jarmo "Jakke" Järvensivun (JPJ OY) kanssa.





Tällä kertaa näillä oravilla oli kuitenkin hampaat, joilla pieni routakerros lähti vikkelästi. Aiemmin kerroimme maansiirtourakoitsijan kilpailuttamisessa, vertailusta ja valinnasta pohjatöihin.

Omassa maanrakennusprosessissamme täytyi vain ihailla valitsemamme maanrakennusurakoitsijan Maanrakennus Antti Patakankaan osaamista - routa poistui ja pohja valmistui älyttömän nopeasti muutaman päivän aikana! Kustannussäästöjä toi myös se, että pystyimme itse osallistumaan kaikkiin töihin 2-3 henkilön voimin koko prosessin ajan, joten koneella rittä koko ajan tekemistä ja tärytykset, tiivistykset ja lätkiminen tehtiin omin voimin.



Vaihtoehtoja roudan ja jään poistamiseen

Tässä vaiheessa roudan poistamiseksi harkittiin myös roudan sulattamista jollakin tavalla. Asiaa tutkittuamme erilaiset routamatot olivat heti poissuljettuja. Niillä sulattamista voi harkita vain erittäin pienen alan osalta, jos aikaa on paljon. Homma on hidasta ja vie todella paljon sähköä per neliö.

Paras löytämämme sulatusvaihtoehto olisi höyry. Sulatettaessa tontlle tulisi höyryauto, joka polttaisi päivän aikana esim. 1000 litraa öljyä, tuottaisi sillä vesihöryä, joka laitettaisin kiertämään tontin maanpinnan päällä pressujen alla. Tämä sulatustapa on todella energiatehokas, ja koko tontti olisi ollut sulatettun muutamassa tunnissa. Kustannuksiltaan tämä vaihtoehto oli kuitenkin lopulta huomattavasti kalliimpi, kuin vasaralla naputtelu.

Sulatuspalveluja vertaillessamme ylivoimaisesti parhaalta vaikutti IPT Palvelut. Heiltä sai loistavaa palvelua ja hyvät keskustelut! Jos roudan sulatus olisi tarpeellista, ottaisin varmasti taas yhtetyttä tähän yritykseen!

Routasuojauksen ja lumen poisto

Ensimmäiseksi tontilla tehtiin omavoimainen pressujen poistaminen. Pressujen päältä kolattiin lumia, hakattiin pois jäätä kymmeniä senttejä ja sen jälkeen revittiin pressut pois. Homma oli käsin tehtäväksi hirveä! Onneksi se kuitenkin jouduttiin tekemään - sillä pressut ja sen päällä ollut lumi ja jää, oli suojannut pohjaa varsinkin joiltain osin hyvinkin paljon. Tämä vei koko prosessista käytännössä kokonaisen päivän, ennen kuin pohjaa päästiin työstämään koneiden avulla!






Roudan poistaminen

Kun pressut oli saatu pois, oli aika poistaa pinnassa ollut routa. Routaa poistettiin sekä routakoukulla, että vähän paksummista kohti vasaralla. Homma kävi uskomattoman nopeasti kun paikalla oli oikeat miehet!







Hyvällä maanrakentajalla on käytössään tarpeeksi kalustoa erilaisten tilanteiden varalle. Antilta löytyi läheltä valmiina roudan poistoon tarvittavat koukku ja vasara. Lisäksi Antilta löytyy hyvä kuorma-auto, jolla pystyy tuomaan tehokkaasti tontille kasettikuormittain tavaraa! Antti hoitaa putket, maansiirron ja muut tarvittavat tarvikkeet tontille, joten vaikka hommia tehdään tuntitöinä, on palvelu avaimet-käteen luokkaa!



Pohjan täyttäminen

Roudan poiston jälkeen talonpohja oli pehmeä ja päälle pystyi alkaa ottamaan maanrakannuksen käytäntöjen mukaan sopivia maalajeja. Samalla tarkastettiin, että tasattavan alueen muodot siirrätävät myös salaojakaivoille - ja tehtiin pieniä tarvittavia levennyksiä.



Maan tiivistys ja korkomittaukset

Täytöt saatiin tehtyä muutamassa tunnissa ja sen jälkeen oli välitasauksen aika. Antilta löytyi tähänkin kone - paikalla oli Ammannin ajettava yksirumpuinen tiivistäjä, jolla homma hoitui uskomattoman nopeasti - ja jälki oli todella tasaista ja pinta kova!



Tässä välissä  kerkesi toteutua myös yksi jokaisen pikkupojan unelma, kun pääsi itsekkin Ammannin rattiin. Konetta oli helppo ajaa ja ajettavan tiivistäjän voiman kyllä tuntee sitä käyttäessään! Maa junttaantuu niin tiukkaan, että se tuntuu jalkojen alla lähes asfaltille.




Salaojien ja tarkastuskaivojen asennus

Kun välitasaus oli saatu hoidettua, oli vuorossa salaojien uraaminen ja putkitus. Mittaamisessa ja merkkaamisessa pääsi taas itse tekemään hommia ja paikoin ottamaan vastuuta Patakankaan Antti -kaiman erinomaisella opastuksella! Merkkaamisen jälkeen ojat syntyivätkin sitten vauhdilla ja sala-ojaputken asettelussa, liittämisessä ja tarkastuskaivojen asettelussa Antin vauhti oli suorastaan hämmästyttävä!



Salaojien jälkeen oli aika liittää sokkelin ali menevä viemärinputki jo aiemmin paikalleen asetettuun pumppaamoon. Pumppaamo pitää huolen siitä, että jätevesi saadaan nostettua viemäriverkkoa alemmalta kellarin tasolta kaupungin viemäriverkkoon. Yläkerran putkitus kulkee suoraan yläkerran viemäreistä kaupungin verkkoon.




LVI- ja sähköjohtojen suojaputkien asennus sokkelien ali

Viimeisimpänä vaiheena ennen loppusiloittelua oli kaikkien sokkelin alitusten tekeminen. Tässä pääsi taas opettelemaan uusia asioita, kun tulkitsi sähkö- ja LVI-asemakuvia, sekä alakerran LVI kuvia. Näiden perusteella merkattiin tekniset tilan paikka, jonne sokkelin alittavat suojaputket tuotiin. Suojaputkia tuli sähkön osalta (vain) pari kappaletta, koska jännite ja -automaatio/tele/data saa yhden oman suojaputkensa. Vastaavasti LVI ja maalämpään tarkoitettua 110-paksua putkea laitettiin muutama ylimääräinen, jos joskus tulee tarvetta ylimääräisille läpivienneille.


Lopputasoitus, tiivistys ja korkojen laser-mittaus

Lopussa putket peitettiin vielä maalla ja sen jälkeen käytiin aluetta läpi tarkasti laser-mittauksen takia, jotta alue saatiin tasaiseksi ja korot kohdilleen. Tulos ei ole täydellinen, mutta sen päälle kelpaa varmasti lähteä rakentamaan sokkelia!



Jos miettii prosessia kokonaisuutena, niin pohjien tekemisestä oppi ehkä muutaman asian tulevia sukupolvia varten:

  1. Kuorinnat ja louhinnat kannattaa tehdä vasta sitten, kun tietää milloin pohjatyöt pitää aloittaa. Kilpailuttaa voi etukäteen, mutta aloittaminen ei välttämättä kannata. Varo routaa! Meillä kävi hyvä tuuri, mutta pahempi olisi voinut olla!
  2. Suunnittelu nopeuttaa hommia. Tutustu huolella asioihin siten, että pystyt nopeasti merkkaamaan kaivuria varten tontilla kaiken mahdollisen aina lämpökoneen paikasta viemäreihin ja korkoihin! Asian tunteminen itse auttaa aina, vaikka tekijänä onkin huipputyyppi!
  3. Ota tarpeeksi omaa väkeä tontille. Pääset sitä halvemmalla mitä tehokkaammin kaivurin aika käytetään hyväksi!






4 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Meillä alkaakin kohta kilpailutus maanrakennustöihin. Tontti on vihdoin löytynyt. Nyt vain odotellaan, että päästään työn touhuun. Mukavaahan se on, kunhan ei tule kovin paljon yllätyksiä matkan varrella. https://haapa-aho.com/yksityisille/

    VastaaPoista
  3. Urakkaa riittää. Meidän ystävä myös etsii nyt kuljetuspalvelua. Ei ole vielä tarjouspyyntöjä lähettänyt. Voisin hänelle linkittää tämän blogin. Uskon, että häntä kovasti kiinnostaisi. https://www.laineaho.fi/kuljetus/kuljetuspalvelut

    VastaaPoista
  4. Tuttu puhui näistä kyseisistä korkomittauksista juuri. Heille ilmeisesti sellainen oli tehty. Meidän täytyisi löytää yritys maanrakennukseen ensi vuodelle. Alkaa rakentaminen ensi vuonna, toivottavasti huhtikuussa. https://www.mattihakamaki.fi/maarakentaminen

    VastaaPoista